Langzaam aan, eerst hechten later steeds grotere stukken
lassen, maakte ik mij de lastechniek een beetje eigen. Na drie maanden was het schip in elkaar gehecht, 11.30 m lang en 2.80 m breed. Hierna was er weer een hindernis te nemen, het aflassen, echter wat ik aan het begin niet had durven dromen, lukte. De praam werd na een redelijk korte periode afgelast en met behulp van broers, zwagers en kennissen werden de lassen afgeslepen. Hierna begon de 2e fase: Het stralen en conserveren van het schip. Bij Straal en Coatingsbedrijf Bakhuizen werd het hele schip gestraald en in een 2 componentensysteem gezet. Met een polyurethaan als eindlaag en een goede kleurcombinatie was het schip gereed om verder afgebouwd te worden. Het lag in de bedoeling dat ook dit door mij zelf gedaan zou worden en na veel gezaag en geschuurd was ook de betimmering gereed om op school door leerlingen van het SPOS in een transparant systeem te zetten. |
Boeisels, zitbanken, leuningen en buikdenning werden gemonteerd, waarna ook het beslag
(ook zelf gemaakt) op mast, giekzwaarden en roer kon worden aangebracht. Eind juli was het dan zover, de praam was klaar om water gelaten te worden. 's-Morgens met z'n allen de diverse onderdelen zoals mast, zwaarden, giek en roer op de praam monteren en 's-middags was het dan zover. Met de praam op een 2-assige trailer, achter een antieke Hanomag uit 1952 door het dorp naar jachtwerf Busman.Hier werd de praam door Maaike, mijn vrouw, met echte champagne gedoopt. Daarop werd het schip te water gelaten, waarna (de motor was nog incompleet) naar haar ligplaats in het Morraplan werd gesleept. Toen was het vakantie en samen met mijn vrouw en beide zonen werd de laatste week van de vakantie doorgebracht in Camperduin aan zee���..bij het water!! meer foto's van de bouw terug naar startpagina |